Behandelmethoden

Soorten therapie Psychologiepraktijk Zuijderwijk

Een persoonlijke en op maat gemaakte behandeling voor jouw klachten staat voorop. Hiervoor maak ik gebruik van onderstaande therapievormen. De therapievormen die ik gebruik zijn volgens richtlijnen die hun effect in de praktijk wetenschappelijk hebben bewezen. 

Cognitieve Gedragstherapie (CGT)

Cognitieve gedragstherapie is een behandelmethode die inzichtelijk maakt wat het verband is tussen wat je denkt, voelt en doet. Je leert om anders tegen situaties aan te kijken en om er anders mee om te gaan. In cognitieve gedragstherapie worden gedachten en het gedrag die de klachten in stand houden, besproken en geprobeerd deze stapsgewijs te veranderen.

Interpersoonlijke Psychotherapie (IPT)

Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) is een behandelmethode voor depressieve klachten. IPT is gebaseerd op de gedachte dat veranderingen in het aantal of de aard van belangrijke relaties een depressie kunnen uitlokken. In de behandeling worden één of hooguit twee probleemgebieden uitgekozen om de behandeling op te richten. Bij IPT heeft dit probleem altijd te maken met recente veranderingen in relaties met belangrijke anderen. 

EMDR - Eye Movement Desensitization and Reprocessing

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) is een behandelmethode voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een ongeval, seksueel geweld of een geweldsincident. Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Men spreekt dan meestal van een ‘posttraumatische stress-stoornis’ (PTSS).

Schematherapie

Schematherapie is een behandelmethode die je helpt de oorsprong van gedragspatronen/valkuilen te doorgronden en te veranderen. De invloed van ervaringen uit je jeugd op je patronen en dagelijkse leven wordt onderzocht. Je leert jezelf zodanig veranderen dat je je beter gaat voelen, beter voor jezelf kunt zorgen en beter voor jezelf op kunt komen. Je leert voelen wat je behoeften zijn en je leert hier op een gezondere manier voor op te komen. Hierdoor verandert niet alleen je gedrag, maar veranderen ook je gedachten en gevoelens.

ACT - Acceptance and Commitment Therapy

In Acceptance and Commitment Therapy (ACT) wordt geleerd je te richten op zaken die je op directe wijze kan beïnvloeden, zoals je eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Dit impliceert een acceptatiegerichte houding ten opzichte van deze emoties en gedachten. De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

 
 
 
 
 

Vragen over het behandelaanbod?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op.

Kloosterlaan 172, 4811 EE Breda

contact@psychologiepraktijkzuijderwijk.nl     |     06- 4178 1086

Bankrekeningnummer: NL57 KNAB 0259 7156 03

©2020 bij Psychologiepraktijk Zuijderwijk     |     webdesign bij Marcella Schets